احداث سردخانه؛ راهی مطمئن برای سرمایه‌گذاری

احداث سردخانه؛ راهی مطمئن برای سرمایه‌گذاری

سردخانه انواع مختلفی دارد و کاربری‌های آن نیز گوناگون است اما همه‌ی آن‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نقش سرمایه‌ای دارند. معمولاً سردخانه‌ها را براساس محصولی که در آن نگهداری می‌شود یا براساس کاربردشان (ضد انفجار، کانکسی و..) تقسیم‌بندی می‌کنیم اما می‌توانیم سردخانه‌ها را از جنبه سرمایه‌ای نیز تقسیم‌بندی کنیم. احداث سردخانه روش مطمئنی برای سرمایه‌گذاری به‌حساب می‌آید و می‌توانیم آن‌ها را به دو دسته «حافظ سرمایه» و «خالق سرمایه» تفکیک کنیم. در واقع، قیمت سردخانه بخشی از هزینه‌های یک پروژه سرمایه‌گذاری به‌حساب می‌آید و باید عوامل دیگر را هم در نظر گرفت؛ از جمله نقش سردخانه در این سرمایه‌گذاری.    

سردخانه؛ حافظ سرمایه

چرخه سرد بخش حیاتی و مهم صنایع مختلف است و بدون آن نمی‌توان امیدی به نتیجه‌ی نهایی کار بسیاری از صنایع داشت. این نقش را می‌توانیم به‌وضوح در صنایع کشاورزی و دارویی ببینیم؛ چون فقدان سردخانه مناسب باعث بروز خسارات جبران‌ناپذیری در این صنایع می‌شود و تاثیر آن را می‌توانیم به‌سرعت ببینیم. به عنوان مثال، سالانه ده‌ها تن مواد غذایی در مرحله پیش از عرضه به بازار دور ریخته می‌شوند. براساس گزارش فائو، گاهی تا ۵۰ درصد محصولات کشاورزان پیش از ورود به بازار نابود می‌شود. طراحی و ساخت سردخانه مناسب برای محصولات کشاورزی و بهبود چرخه سرد می‌تواند تا حد زیادی از تولید ضایعات غذایی و پیامدهای ناخوشایند آن جلوگیری کند. در واقع، ارتقاء چرخه سرد یکی از راه‌های موثر برای مبارزه با فقر کشاورزان، بهبود کیفیت محصولات و ایجاد امنیت غذایی است و هم‌اکنون بسیاری از دولت‌ها بهبود چرخه سرد را به عنوان برنامه‌ای عملیاتی و موثر در پیش گرفته‌اند. 

سرد خانه‌ها نه تنها می‌توانند پاسخگوی نیازهای غذایی امروز ما باشند بلکه بخش جدایی‌ناپذیر از بازار غذایی فردا نیز هستند. با افزایش اقبال مصرف‌کنندگان به خرید محصولات غذایی ارگانیک و بدون مواد نگه‌دارنده، نیازمند سردخانه‌ها و تونل انجمادهای کارآمدی هستیم که بتوانند کیفیت محصولات را حفظ کنند و رضایت مشتریان سخت‌گیر محصولات غذایی را به دست بیاورند. به عبارت دیگر، اگر تولیدکنندگان محصولات غذایی به بازار فردا چشم داشته باشند، نمی‌توانند چشم از سردخانه‌ها و تکنولوژی‌های نوین در این عرصه بردارند. 

نمونه‌ی دیگر اهمیت سردخانه را می‌توان در تولید و عرضه واکسن کرونا دید. اگرچه در ابتدا، تولید واکسن با محدودیت‌های دانشی مواجه بود اما پس از آن‌که دانشمندان توانستند جنبه‌های مختلف آن را درک کنند با بحرانی مواجه شدند که روند مبارزه با همه‌گیری را کند می‌کرد: وضعیت جهانی سردخانه‌ها. نه تنها تولید واکسن کووید بلکه عرضه‌ی آن نیز به زیرساخت‌های سرمایشی‌ای نیاز دارد که هنوز در بسیاری از کشورها فراهم نیست. به همین دلیل نیز یونیسف برای بهبود وضعیت و مبارزه با بیماری در کشورهای توسعه نیافته بیش از ۱۰۳ میلیون دلار هزینه کرد. با این حال، ۲۵ درصد واکسن‌های کرونا بر اثر نگهداری غیراستاندارد بی‌اثر شده‌اند و از بین رفته‌اند. نیاز صنایع دارویی به سردخانه نکته‌ی جدیدی نیست و تولید و عرضه‌ی بسیاری از داروها و واکسن‌های انسانی و حیوانی وابسته به چرخه سرد است.

رسم توضيحي 1سردخانه بالاصفری

  

سردخانه؛ خالق سرمایه

همانطور که گفته شد، تولید و عرضه محصولات به وجود سردخانه‌های مناسب وابسته است اما این سردخانه‌ها در دسترس همه نیستند. همین هم باعث شده تا برخی به فکر اجاره سردخانه و استفاده از امکانات آن باشند. صاحبان سردخانه می‌توانند امکانات خود را در محل تولید یا توزیع محصول به مصرف‌کنندگان ارائه کنند. با این حال توصیه می‌شود که برای انتخاب مکان انبارش به محل توزیع محصول توجه کنید.  

همچنین سردخانه‌ به تولیدکنندگان محصولات غذایی این امکان را می‌دهد که محصول خود را در فصل موردنظرشان به بازار عرضه کنند. به عبارت دیگر، کشاورزان مجبور نیستند تا محصولات را در همان فصل برداشت به فروش برسانند بلکه می‌توانند آن را به بهترین شکل نگه‌داری کنند و با قیمت بالاتر در فصل‌های دیگر عرضه کنند. 

فرقی نمی‌کند سردخانه با چه هدفی احداث بشود، در هر صورت باید مراحل زیر طی شود:

  • انتخاب مکان انبارش 

  • دریافت مجوزهای بهره‌برداری از سردخانه

  • تسطیح زمین و ساخت سوله

  • طراحی ابعاد و فضای سردخانه

خریداران سردخانه گاهی برای سرمایه‌گذاری مستقیم و گاهی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به دنبال بهترین گزینه می‌گردند اما دریافت مشاوره فنی مناسب نیاز هر دو گروه است. اگر مشاوره فنی خوب باشد، می‌توان به‌آسانی از هزینه‌های بی‌مورد زمانی و مالی جلوگیری کرد. 




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : mm
تاریخ : پنج شنبه 21 مهر 1401
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: